KOTSDROL AUTEURS

ODE AAN MIJN OVERLEDEN OVERGROOTVADER

Mijn overgrootvader zaliger zei me altijd dat ik moest opletten voor loslopende vissen en rondvliegende kikkers. En hij kon het weten want hij had twee oorlogen meegemaakt. Naar eigen zeggen zou hij er in de strijd minstens 3.000 “koudbloedig” hebben neergeknald. Gaia had er zich volgens hem niet mee te bemoeien want die geitenwollensokkendragers wisten niets van het harde leven van de boerenstiel, of de visvangst.

Voor bewezen diensten aan het front kreeg hij drie Emmy's en een Oscar, uitgereikt door Elvis Presley zaliger die in hoogsteigen persoon de prijs overhandigde terwijl hij mijn overgrootvader de tong draaide. En dat terwijl half de wereld toekeek. Dat moest volgens mijn overgrootvader wel zeker in 1790 geweest zijn, want de Franse Revolutie had al plaatsgevonden.

De oude man heeft in zijn leven veel onzin uitgekraamd, maar het verhaal van de kikkers en de vissen is mij altijd bijgebleven en moet wel de waarheid zijn. Ik heb namelijk zelf soortgelijke taferelen meegemaakt na consumptie van de vliegenzwam.

Minstens één keer per week ging hij dan zijn succes vieren, want zulke prestaties verdienen alle eer en de oude man was erg trots op zijn staat van dienst. Dan reed hij uit, gekleed in volledige militaire outfit en allerhande vissen werpend naar voorbijgangers. Tijdens deze bezigheden riep hij dan luidkeels: “Den Amerikaan is geland!” en “Rot op, vuile communisten!”. Maar zijn voornaamste strijdkreten waren toch steeds “Verse vis aan halve prijs!” en “Vandaag gevangen!”

Met deze laatste woorden wil ik hem blijven herinneren. Want hoewel mijn overgrootvader maar een simpele vishandelaar was met een bescheiden kraampje op het dorpsplein en op het einde van zijn leven de dementie en de psychoses de overhand namen, blijft hij voorgoed mijn held. Mijn verwarde, incontinente oorlogsheld met de strafste verhalen van het Westelijk halfrond. En af en toe een bevuilde legerbroek en mondvocht dat langs de linkermondhoek op zijn legervest droop. Die mooie legervest die hij ooit nog had gekregen van Jeanne d'Arc, net voor zij op de brandstapel belandde.

Rust in vrede, mijn held! En draai Elvis nog veel tong daar in het hiernamaals!





Vladi Visstok (R.I.P. 1293 – 2009)

Geen opmerkingen:

... ...