KOTSDROL AUTEURS

ECOLOGIE



Het is weer die tijd van het jaar: geen weer om een hond door te laten. Daarom stuurde ik mijn vrouw naar de winkel. Ze kwam terug thuis met 500 gram maartse buien (dun gesneden) en een potje aprilse gril.

Wij vinden het als koppel belangrijk om streek- en seizoensgebonden producten te consumeren. Zo eten wij  bijvoorbeeld enkel in de zomer zongedroogde tomaten en eten 's winters uitsluitend diepvriesproducten. En wij doen nog veel meer om bij te dragen aan een betere planeet: wij kopen ons vlees steeds vegetarisch - voornamelijk rund omdat wij van die beesten zeker weten dat zij door de boer enkel gras als voeding voorgeschoteld krijgen. En onze eieren worden amper getest op dieren, tenzij moeder de vrouw spek met eieren klaarmaakt natuurlijk. Maar dat gebeurt maximum één keer per week.

Wij zorgen er ook steeds voor om zo weinig mogelijk afstanden te voet af te leggen. Ik heb mij eens laten vertellen door een voormalig partijlid van Agalev dat zulke handelingen een positieve invloed zouden hebben op de "ecologische voetafdruk". Mijn vriendin heeft om deze reden vorige maand een spiksplinternieuwe SUV (terreinwagen) aangeschaft. De enige voetafdruk die wij nu nog achterlaten op de planeet is de voetafdruk op het gaspedaal. Als mijn vriendin dan tegen 180 kilometer per uur over de E17 vlamt, ontstaat er zo veel wind dat de windturbines ter hoogte van Wachtebeke genoeg stroom leveren om heel het Waasland een jaar lang van groene stroom te voorzien. Dat noem ik nog eens ecologisch handelen!

Jammer genoeg zijn er te weinig mensen die stilstaan bij de impact die kleine en dagdagelijkse handelingen kunnen hebben op een beter leefmilieu. Bewustwording komt natuurlijk niet vanzelf, maar elke stap die je zet in een groene richting is een stap in een goede richting. Rome is ook niet in één dag gebouwd en de planeet zal ook niet in één dag naar de verdoemenis gaan. Maar zoals u hier kan lezen is het soms slechts een kleine moeite om een verschil te maken ten behoeve van een betere planeet.  

Maar waarom mijn vrouw bij de slager geen portie zon (goed doorbakken) had besteld blijft mij tot op heden een raadsel. Wat men zegt over de vrouw blijkt dus de waarheid: de vrouw is een mysterie der natuur. En ik ben van mening dat ook zulke natuur beschermd moet worden. Hiermee wil ik vandaag besluiten. Dan kan ik de kelderdeur gaan openmaken en mijn vrouw loslaten. Want de bakker is morgen met vakantie en we hebben geen blauwe hemel meer in huis.


Geen opmerkingen:

... ... ...